آموزش vray-indirect illumination

به جذاب ترین قسمت آموزش vray رسیدیم. به نظر من تمام قدرت vray به همین قسمت هست (البته متریال رو هم نباید فراموش کرد)قبل از اینکه راجع به این قسمت صحبت کنیم لازمه با ۴ روش محاسبه بازتابش غیر مستقیم آشنا بشید که از نظر سرعت رندر و کیفیت اون با هم فرق دارند

Brute force: این یک روش ساده ست. بازتابش غیر مستقیم برای هر سطح سایه داری بطور جداگانه حساب می شه براساس ردیابی اشعه هایی که در جهات مختلف بر اون نقطه تابیده می شه

مزایای این روش به شرح زیر است:

تمامی جزئیات رو حفظ می کنه

در انیمیشن مشکل flickering نداره

به حافظه اضافی نیاز نداره

در مورد motion-blurred هم به مشکل نمی خورید

 

حالا معایب:

برای فضاهای پیچیده خیلی کنده

ممکن noise ایجاد بشه که با افزایش تعداد اشعه می شه ازش جلوگیری کرد

 

Irradiance map: این روش براساس این ایده کار می کنه که بازتابش غیر مستقیم رو برای بعضی از نقاط محاسبه کن و به بقیه نقاط بسط بده

مزایا:

این روش خصوصاً برای فضاهایی با سطوح صاف زیاد خیلی سریعه

میزان noise به میزان زیادی کاهش پیدا کرده

Irradiance map می تونه save بشه و برای ماهای دیگه استفاده بشه البته برای همون صحنه تا سرعت رندر رو افزایش بده

 

Photon map:این روش براساس ردیابی ذرات کار می کنه از منابع نوری شروع می کنه تا به اطراف صحنه برسه

این روش برای فضاهای داخلی ای مناسبه که نور و پنجره زیادی داشته باشه. البته نتیجه ای که این روش ایجاد می کنه به میزان کافی خوب نیست  اما برای یک تخمین خوب از نورپردازی صحنه مناسبه

مزایا:

می تونه با سرعت بالا یک تخمین مناسب از نورپردازی بهتون بده

مثل Irradiance می تونه ذخیره شده و برای نماهای دیگه بکار بره

 

معایب:

به حافظه جانبی نیاز داره

motion-blurred ممکنه درست رندر گرفته نشه

و اینکه با نور skylight نمی تونه رندر بگیره و نیاز به نور اضافه داره

 

و قسمت مورد علاقه من Light cashe:

این روش خیلی شبیه photon map ولی بدون محدودیت هاش. نگاشت نور با تعداد بسیار زیادی eye path از دوربین ساخته می شه. خیلی نمی خوام وارد جزئیات بشم واسه همین بدونید که هم برای فضاهای داخلی و هم خارجی مناسبه

 

مزایا:

به راحتی رندر گرفته می شه. ما فقط دوربین رو داریم که براساس اون اشعه ها ردیابی می شن برعکس photon map که باید همه نورها رو محاسبه کنه

برای هر نوری مناسبه

Light cashe گوشه ها و object های کوچیک رو درست رندر می گیره

 

معایب:

مثل irradiance map وابسته با زاویه دیده.

در حال حاضر فقط با متریال vray کار می کنه

خیلی با bump سازگار نیست

1 دیدگاه در “آموزش vray-indirect illumination

  • سپتامبر 3, 2013 در 11:51 ب.ظ
    Permalink

    واقعا خسته نباشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*