در آموزش vray راجع به vraymtl و vraylightmtl صحبت کردیم. حالا نوبت به صحبت در مورد نورهای vray می رسه. اولین نوری که با هم بررسی می کنیم vraysun هست. vraysun جهت شبیه سازی نور خورشید بکار می ره که شما می تونید در قسمت نورهای vray اون رو پیدا کنید:
در هنگام گذاشتن نور vraysun در صحنه خیلی به زاویه ای که نور رو می گذارید توجه کنید. نور خورشید بنا به زاویه ای که با خط افق می سازد زمانی از روز رو شبیه سازی می کند (درست مثل زاویه ای که خورشید با زمین می سازد)
وقتی نور خورشید رو در صحنه می گذارید مکس ازتون می پرسه که می خواید بطور خودکار vraysky رو به عنوان map به environment بده یا نه
اگر بر روی گزینه Yes کلیک کنید vray به صورت خودکار و متناسب با شدت نور و زاویه آن برایتان یک environment می سازه. و اگر No بزنید خب مسلماً خودتون باید یک environment برای کارتون بسازید. البته در حالت اول می تونید تنظیمات environment رو خودتون هم تغییر بدید
Enabled :مشخصاً از اینجا می تونید VRaySun رو خاموش و روشن کنید.
Invisible :اگر تیک این قسمت رو بزنید VRaySun هم برای دوربین و هم برای بازتابش ها نامرئی خواهد بود. برای جلوگیری از ایجاد نقاط نورانی بر روی سطوح صیقلی استفاده می شود.
Turbidity :این گزینه میزان گرد و غبار رو در هوا اندازه گیری کرده و براساس آن رنگ خورشید و آسمان رو مشخص می کند.
Ozone :این گزینه بر روی رنگ نور خورشید تاثیر می گذارد. مقادیر معتبر برای این قسمت بین ۰.۰ تا ۱.۰ است. مقادیر پائین رنگ نور خورشید رو زردتر و مقادیر بالا رنگ آن را آبی تر می کند.
Intensity multiplier :این گزینه ضریب شدت نور رو مشخص می کند. با کم کردن عدد آن می توان از میزان روشنایی نور کاست.
Size multiplier :در این قسمت میزان مشخص بودن منبع نور رو مشخص می کنیم. در واقع در اینجا ما میزان فاصله منبع نور تا دوربین و بازتابش ها رو مشخص می کنیم. (باید به این نکته اشاره کنم که میزان دوری و نزدیکی VRaySun به محیط و دوربین ما در شدت نور و میزان نور دریافتی دوربین تاثیری ندارد. بهمین علت این گزینه برای شبیه سازی فاصله خورشید استفاده می شود)
Shadow subdivs :این گزینه میزان سایه های محیط ناشی از نور خورشید را کنترل می کند(البته ما با معنی subdivs در vray غریبه نیستیم) همانطوریکه به خاطر دارید مقادیر بالای آن باعث سرعت رندر پائین ولی کیفیت بالا می شود.
ادامه دارد……..