آموزش اتوکد – بلاک

امروز می خوایم در بخش آموزش اتوکد راجع به بلاک ها صحبت کنیم. block مچموعه ای از خطوط و arc هاست که یک obect رو ساخته و با هم در یک قالب قرار می گیره تا تبدیل به یک object قابل اجرا بشه. شاید بهتر باشه بگم که بلاک همون group خودمون هست. یعنی شما می تونید اجزا یک شی رو با هم تبدیل به یک بلاک کنید تا بتونید اون رو راحت تر جابه جا و یا ویرایش کنید. هر modifier ای که به قسمتی از بلاک اعمال کنید کل بلاک رو متاثر خواهد کرد بدین معنی که اگر قسمتی از بلاک رو بخواید انتخاب کنید کل بلاک انتخاب می شه و در نتیجه move rotate scale………… روی کل بلاک اثر می ذاره نه روی قسمتی از اون. البته نترسید می تونید قسمتی از بلاک رو به تنهایی تغییر بدید ولی باید بدونید که هر تعداد از اون بلاک که تو ترسیمتون باشه تغییر می کنه. پس قبل از تغییر قسمتی از بلاک خوب فکر کنید.

آموزش اتوکد

 

خب یک روش هست که می تونید بلاک تون رو بدون اینکه مجبور بشید بقیه بلاک ها رو هم نا خواسته تغییر بدید عوض کنید. این تنها راه حل موجوده explode کردن بلاک! واقعاً جز این چاره ای ندارید.

حالا چرا از بلاک استفاده می کنیم؟ چون بلاک بهترین راهه که ترسیمات پیچیده تون رو ساده کرده و بتونید به آسانی اون رو ویرایش کنید. همچنین بلاک بهتون کمک می کنه تا بتونید از ویرایش های نا خواسته روی سایر ترسیمات جلوگیری کنید. همچنین بلاک بهتون کمک می کنه تا قسمتی از ترسیماتتون رو به راحتی کپی کنید و نیاز نداشته باشید تک تک خطوط اون رو انتخاب کنید و البته اتوکد کلیه کپی ها یک بلاک رو یکی می دونه پس میزان حافظه و زمان پردازش فایل کمتر می شه.

ساخت یک بلاک خیلی راحته شما می تونید ترسیماتی که می خواید تبدیل به یک بلاک بشن رو انتخاب کرده و بر روی create کلیک کنید تا پنجره ای مثل پنجره ای که اول دید براتون باز بشه.

آموزش اتوکد

و در قسمت name اسم بلاک رو وارد کنید. حتماً دقت کنید که تیک convert to block خورده باشه و بعد بر روی ok کلیک کنید. بهمین سادگی

و اگر خواستید بلاک رو ویرایش کنید دوبار روی بلاک کلی کنید پنجره ای که کلیه اسامی بلاک ها توش هستند باز می شه. روی اسم هر بلاک که کلیک کنید در قسمت preview براتون نشون داده می شه که اگر بلاک مورد نظرتون بود اون رو براتون باز کنه.

آموزش اتوکد

بعد وارد پنجره جدید می شید که می تونید هر بلایی که دوست داشتید سر بلاک تون بیارید و بعد بر روی close block editor بزنید.

آموزش اتوکد

اگر از تغییراتی که دادید پشیمون شدید اصلاً نگران نباشید چون می تونید تغییرات رو در هنگام خروج save نکنید.

آموزش اتوکد

در مورد پنجره block definition در آینده بیشر صحبت می کنیم. فعلاً از کار با block ها لذت ببرید.

1 دیدگاه در “آموزش اتوکد – بلاک

  • ژوئن 4, 2015 در 10:08 ق.ظ
    Permalink

    سلام
    قسمت edit block definition با دوبار کلیک باز نمیشودباید چیکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*