آموزش vray- مبحث color mapping

در قسمت قبلی آموزش vray در مورد environment صحبت کردیم فقط گزینه های قسمت Refraction environment موند که اونهم مثل قسمت های قبلی هست و تنها تفاوتی که داره در اینکه روی Refraction تاثیر می ذاره. قسمت بعدی آموزش vray مربوط می شه به color mapping:

آموزش vray

اگه بخوایم خیلی فارسی صحبت کنیم Color mapping به معنی نگاشت رنگ هست. نگاشت رو که یادتون هست توی ریاضی خوندیم که از یک سری اعداد بر مبنای یک منطقی به اعداد دیگری نگاشت می کردیم.

آموزش vray

حالا در اینجا هم براساس type ا که انتخاب کردیم رنگ ها به رنگ های تصویر نهایی تغییر می کنند. بعضی اوقات رنگ ها گستره ای بیشتر از اونی که در مانیتور دیده می شه دارند. کار Color mapping تغییر تصویر به تصویری مناسب برای نمایش ئه

Type: همونطور که گفته شد نوع نگاشت رو مشخص می کنه

Linear multiply: این حالت به سادگی تعداد رنگ ها رو براساس میزان روشنایی شون بدون تغییر افزایش می ده

Exponential:این حالت رنگ ها رو براساس میزان روشنایی شون اشباع می کند. این حالت از سوختن قسمت های خیلی روشن تصویر جلوگیری می کنه مثل اطراف یک منبع نور. در این نوع رنگ ها همونطوری باقی می مانند و به مقدارشون اضافه نمی شه
HSV exponential: این حالت همانند Exponential هست ولی با این تفاوت که تغییری در  رنگ و میزن اشباع اون نمی ده در صورتیکه Exponential رنگ رو به سمت سفیدی سوق می ده
Intensity exponential: این هم همون Exponential ئه با این تفاوت که ضریب RGB رنگ ها رو حفظ می کنه و فقط شدت اونها رو تغییر می ده

نمی دونم چیزی راجع به رنگ ها ، hue و saturation می دونید یا نه ولی بد نیس یه جستجویی بکنید و یا حداقل با مفهوم اشباع آشنا بشید

 

حالت بعدی Gamma correction هست. قبل از اینکه این قسمت رو توضیح بدم باید برای اون دوستانی که نمی دونن Gamma correction جیه بگم که Gamma correction یا بعبارتی gamma nonlinearity یک عمل یا تابع خطی ست که برای سیستم های روشنایی در ویدئو و تصاویر بکار می ره.

 

این حالت به رنگ ها gamma curve می دهد. در اینجا Dark multiplier ضریب عمومی برای رنگ ها قبل از اعمال gamma-correct هست و Bright multiplier معکوس gamma هست مثلاً اگر gamma عدد ۲٫۲ باشه Bright multiplier باید  ۰٫۴۵۴۵ باشه

 
Intensity gamma: در این حالت تابع gamma به جای اینکه بطور مستقل به هر کانال R ، G و B رنگ اعمال بشه به شدت اون اعمال می شه

 

Reinhard: این حالت ترکیبی از exponential و linear هست. وقتی این حالت رو انتخاب می کنید یک تنظیمی به نام Burn value اضافه می شه اگه عدد این قسمت ۱٫۰ باشه از linear استفاده می کنه و اگر ۰٫۰ باشه از exponential.

 

 

 

خب حالت های مختلف رو گفتیم نوبت به تنظیمات مربوط به اونها می شه

 

Dark multiplier: ضریب رنگ ها تیره

 
Bright multiplier: ضریب رنگ های روشن

 

هر چی مقادیرشون رو بیشتر کنید رنگ ها روشن تر و کمتر کنید رنگ ها تیره تر می شن

 
Gamma:این گزینه به کاربر امکان استفاده از gamma correction رو بدون در نظر گرفتن حالت color mapping می ده. البته مقدار این برعکس Gamma correction هست یعنی برای gamma 2.2 شما باید مقدار gamma رو همون ۲٫۲ بذارید

 

….


2 دیدگاه در “آموزش vray- مبحث color mapping

  • ژوئن 17, 2020 در 11:14 ب.ظ
    Permalink

    دمت بخاری رفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*