آموزش vray- نور vrayies

در آموزش vray راجع به نورهای VRayLight و VRaySun صحبت کردیم. امروز می خوایم یک نور جدید به نام VrayIES رو یاد بگیریم. این نور بیشتر برای شبیه سازی نور هالوژن بکار می ره. البته شما می تونید به طریق دیگه ای نور هالوژن رو شبیه سازی کنید که اون روش رو جلسه بعدی براتون توضیح خواهم داد.

آموزش vray

Enabled :نور VRayIES رو روشن و خاموش می کند.

enable viewport shading :بطور پیش فرض این قسم تیک دارد. همونطور که می دونید در ۳ds max 2012 قسمتی به نام Realistic داریم که سایه نورها رو در viewport نشون می ده. اگر تیک این قسمت رو بردارید دیگر خبری از سایه نور IESتون نیست. ولی وقی تیک اون رو بردارید (یا اگر برداشته باشید و بخواین دوباره بذارید) پنجره ای به صورت زیر باز می شه.

این پنجره دقیقاً داره بهتون می گه “باشه دفعه بعد” یعنی این تغییر دفعه بعدی که فایل رو باز کردید براتون اعمال می شه!!!!!!!!!

Targeted : باعث می شود که نور جهت دار باشد.

خب نوبت به این button خوشگل می رسه که براش چیزی ننوشتن. شما از طریق این دکمه می تونید فایلی با فرمت .ies به نورتون بدید.

این یک کار واقعاً جذابه. یک سری فایل IES وجود داره که نورهای هالوژن رو براتون شبیه سازی می کنه. البته یه application هم به نام  ies generator هست که می تونید باهاش نور هالوژن رو بسازید که من در بخش دانلود براتون گذاشتم تا دانلودش کنید.

rotation x و y و z : منبع نور رو نسبت به همون زاویه در جهت محورهای x و y و z می چرخونه.

Cutoff :این گزینه همون Cutoff معروف خودمونه یعنی آستانه شدت نور رو مشخص می کند که اگر کمتر از این حد باشه محاسبه نمی شود. این قسمت برای صحنه هایی بار تعداد نور زیاد خیلی مفید هست.  مقادیر بالا قسمت زیادی از نور رو می بره و مقادیر کم محدوده نور بزرگتری دارند.  اگر ۰٫۰ بذاریم نور برای تمامی سطوح  محاسبه می شود یعنی رندر طولانی.

خب بقیه رو تا قسمت use light shape می دونید. یعنی قبلاً براتون توضیح دادم.

تا اینجا رو داشته باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*