هفت باید طراحی داخلی

در یک طراحی داخلی خوب علاوه بر خلاقیت و زیبایی ، رعایت اصول آن نیز مهم است، اصولی که تفاوت یک طراح حرفه ای با طراح آماتور را مشخص می کند. در این مقاله هفت اصل مهم طراحی یک فضا ارائه شده که می توانید با استفاده از آن یک فضا را چیدمان کرده ، در پول خود صرفه جویی کنید و یا حتی یک متخصص طراحی داخلی شوید

طراحی داخلی

وحدت و هماهنگی:
برای طراحی یک فضا لازم است آن را به عنوان یک کلیت در نظر بگیرید. مجموعه ای از فضاها که با هال و راهروها بهم متصل شدهاند. بدین منظور توصیه می شود یک سبک و زمینه برای کل کار انتخاب شود. البته بدین معنی نیست که المان هایی که بکار می برید یکسان باشند بلکه باید یکدیگر را در جهت رساندن مفهوم کلی تقویت کنند. برای اینگونه یکپارچه سازی یکی از بهترین روش ها انتخاب ۳ یا ۴ رنگ برای کل فضاهاست.

تعادل:

بطور خلاصه تعادل یعنی توزیع یکنواخت وزن بصری در یک اتاق. سه نوع تعادل داریم: متقارن ، نا متقارن ، شعاعی
تعادل متقارن: عموماً دکوراسیون های سنتی از این قاعده پیروی می کنند. مشخصه این نوع تعادل تکرار هر شی ای در نقطه مقابل آن نسبت به یک محور هست. برای مثال اتاق های قدیمی که یک طرف اتاق قرینه طرف دیگر بود را به خاطر می آورید، کل المان های یک طرف اتاق در طرف دیگر آن تکرار شده بودند. ما بطور ذاتی در این نوع تعادل احساس راحتی می کنیم.
تعادل نا متقارن: امروزه این نوع تعادل بیشتر مورد توجه قرار گرفته و از طریق اشیائی نا مشابه که از نظر بصری وزن و کشش دید یکسانی دارند تامین می شود. تعادل نامتقارن بیشتر اتفاقی و از لحاظ احساس کمتر ساختگی است اما رسیدن به این تعادل سخت تر است. البته این تعادل بیشتر به حرکت و پویایی ترغیب می کند و فضای داخلی را زنده می کند.
تعادل شعاعی: وقتی که تمام عناصر مبلمان حول یک نقطه مرکزی باشند در واقع دارای تعادل شعاعی هستند. بهترین مثال این نوع تعادل راه پله های مارپیچی است. اگرچه در طراحی های داخلی این حالت را نمی بینیم ولی در صورتیکه در جای مناسب استفاده شود می تواند نقطه عطف دکوراسیون ما باشد .

طراحی داخلی

نقطه کانونی:
برای جذاب تر نشان دادن فضا ، شما به یک یا چندین نقطه کانونی نیاز دارید که تعداد آن بستگی به اندازه ی فضا دارد ولی این نقاط کانونی باید بتوانند توجه ببیننده را به خودشان جلب کرده و به حدی جذاب باشند که وی را ترغیب به نگاه کردن بیشتر کنند. در واقع نقطه کانونی باید تاثیری پایدار داشته باشد ولی از لحاظ اندازه ، شکل و رنگ ، هارمونی آن با سایر اجزاء حفظ شود. یک شومینه و یا تلویزیون اولین مثالی است که هر کسی به ذهنش می رسد اما اگر یک نقطه کانونی مثل شومینه در فضا ندارید می توانید با برجسته نشان دادن یکی از اجزای مبلمان ، یک کار هنری یا به سادگی رنگ کردن یک دیوار با یک رنگ متضاد این نقطه کانونی را بسازید. اما فراموش نکنید که باید تعادل محیط را حفظ کرد بنابراین نقطه کانونی ما نباید کل توجه را به خودش جلب کند.

طراحی داخلی

ریتم:
در دکوراسیون داخلی ریتم یعنی تکرار الگوی بصری یا بعبارتی تکرار ، تغییر و حرکت. برای اینکه بتوانیم ریتم را در طراحی داخلی حفظ کنیم باید به مفاهیمی چون تکرار ، تکامل ، تحول و کنتراست فکر کنیم. استفاده از این مفاهیم حس حرکت را در فضا بوجود می آورد ، هدایت چشم از یک عنصر طراحی به عنصر دیگر. تکرار یا همان ریتم خود انواع مختلفی دارد:
تکرار یکنواخت: استفاده از یک المان بیش از یکبار در سراسر یک فضا. برای اینکار شما می توانید اشیا ، رنگ ، بافت ، خط یا هر المان دیگری یا حتی بیش از یک المان را در کل فضا تکرار کنید.
تکرار تکاملی : در این حالت یک المان از یک مرتبه و حالت خاص شروع شده و به تدریج با اعمال تغییراتی به حالت و وضعیتی جدید می رسد. بهترین مثال که احتمالاً تا به حال خیلی مشاهده کردید درجه بندی با اندازه می باشد، مجموعه ای از شمع ها با اندازه های مختلف روی یک سینی ساده. شما می توانید این تکرار را با رنگ نیز درست کنید مثلاً کاربرد یک رنگ در تمامی المان ها بطوریکه هر المان با المان بعدی از نظر درجه روشنی و تیرگی تفاوت کمی دارد. تکرار موجی و یا حرکت: برخلاف تکرار یکنواخت و تکاملی ، تکرار موجی سعی بر آن دارد تا یک جریان نرم چشم را بطور طبیعی از یک محیط به محیط دیگر ببرد. مثل یک خط منحنی است که چشم را به آرامی در امتداد خود حرکت می دهد. یک راهروی پارک یا طرح کرو دار و حتی بام های گنبدی از این دسته هستند

طراحی داخلی

جزئیات:
عنصر مهم دیگری که در طراحی داخلی نیاز به توجه فراوان دارد جزئیات است. هر چیزی از پارچه آباژور، رنگ خطوط روی کوسن ها گرفته تا کلید پریز برق و دستگیره کمد نیاز به توجه دارد. برخلاف رنگ ، جزئیات از دید خیلی ها خسته کننده ست در نتیجه نادیده گرفته می شود و عموماً بی توجه از کنار آن می گذرند. ولی باید گفت همانطور که رنگ روح یک طرح است ، جزئیات زیر بنای طراحی داخلیست.

طراحی داخلی

تناسب:
تناسب در واقع یک مفهوم ریاضی است ، رابطه ی مناسب میان اجزای اثر با یکدیگر و با کل اثر. حتماً تاکنون از این اصل استفاده کرده اید مثلاً وقتی که می خواهید برای منزل مبلمان جدید بخرید، مهمترین نکته ای که به آن توجه می کنید متناسب بودن مبل با فضایتان هست. البته مناسب بودن به معنی هم اندازه بودن نیست و لزومی ندارد که کلیه المان هایتان از نظر اندازه یکسان باشد زیرا هم اندازه بودن همه وسایل باعث می شود هیچ المان قابل توجهی در فضا نباشد در نتیجه فضا زیبایی خود را از دست می دهد.

طراحی داخلی

رنگ:
رنگ تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی دارد که بارها و بارها به آن پرداخته شده است. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم بهتر است ۳ یا ۴ رنگ را برای کل فضا انتخاب کنید ولی این بدان نیست که شما نمی توانید المانی خارج از این رنگ ها بکار ببرید. بلکه می توانید با استفاده از المانی با رنگ متضاد نقطه کانونی که درباره آن صحبت کردیم را بسازید و یا به فضا روح بدهید. استفاده از این المان با رنگ متضاد نباید بر کلیات فضا تاثیر منفی بگذارد. پس در این مورد باید محافظه کارانه برخورد کنید. اینها اصولی است که باید در یک طراحی داخلی خوب بکار ببرید اما نباید رعایت این اصول بر خلاقیتتان تاثیر منفی بگذارد. پس از امروز به فکر طراحی اصولی در کنار خلاقیت باشید.

2 دیدگاه در “هفت باید طراحی داخلی

  • جولای 4, 2013 در 11:18 ق.ظ
    Permalink

    سلام خانم فرزانه
    چه برازندست نام فرزانه برای شُمایی که در مسیر آموزش هنر به دیگران تلاش میکنید . موفق و پیروز باشید
    اگر لطف کنید در خصوص تکنیک های رندر شب از نمای بیرونی ساختمان آموزش و مطلبی بزارین ، کمک شایانی کردین …
    سپاس

  • ژانویه 16, 2014 در 6:23 ب.ظ
    Permalink

    سلام خانم قاسمی خسته نباشید از بابت آموزشهاتون خیلی تشکر و قدردانی میکنم
    واقعیت یک رهنمایی و کمک از شما میخواستم من به تازگی کارشناسی معماری گرفتم و خیلی دوست دارم در زمینه طراحی و max برای خودم کار کنم ولیکن چطور و از کجا شروع کنم رو نمیدانم کلاس مکس هم رفتم ولیکن هنوز کاملا مسلط نیستم و نورها و متریال رو خوب نمیشناسم خواستم از کار دانشجویی شروع کنم اما مشتری جذب کردن سخته من تراکت هم زدم و وب لاگ هم دوستم ساخت ولیکن هنوز خبری نیست در ضمن من به یک پشتوانه هم نیاز دارم کع در صورت نیاز به آن رجوع کنم
    ممنون میشم من را با تجارب خود راهنمایی فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*