refraction در متریال ویری

قسمت بعدی متریال vraymtl گزینه refraction هست. لغت refraction در متریال ویری به معنی انکسار و یا شکست می باشد. بهمین علت برای اشیا شفاف و نیمه شفاف بکار می رود. اگر در فیزیک دبیرستان خاطرتون باشه وقتی نور به سطح شفاف یا نیمه شفاف می رسه (کلاً سطوحی که نور از اونها عبور می کنه) دچار شکست می شه و بهمین علت هست که ما اشیا شفافی مثل شیشه رو می بینیم.

refract :در اینجا رنگ شکست یا شفافیت ماده مشخص می شود. این گزینه نیز مانند قسمت Reflect هر چه رنگ روشن تر باشد میزان شفافیت ماده بیشتر است.

برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه کنید.

در اینجا رنگ Diffuse طوسی با Reflect سفید و Fresnel روشن است:

آموزش vray

رنگ Refract: سیاه (۰و۰و۰) یعنی بدون هیچ گونه Refract ای

 

آموزش vray

رنگ Refract: طوسی روشن (۱۹۲و۱۹۲و۱۹۲)

 

آموزش vray

رنگ Refract: سفید (۲۵۵و۲۵۵و۲۵۵)

 

IOR :مخفف  index of refraction که مشخص کننده میزان شکست اشعه در هنگام عبور از سطح ماده است. (ضریب شکست نور رو یادتونه این همونه)

مقدار ۱ یعنی نور تغییر جهت نمی دهد.

به این مثال توجه کنید.

آموزش vray

IOR :۰.۸

 

IOR :۱.۰

 

آموزش vray

IOR :۱.۳

 

آموزش vray

IOR :۱.۸

قسمت بعدی تنظیمات refraction در متریال ویری به نام glossiness وجود داره که میزان شفافیت و تاری ماده رو تنظیم می کنه. عددی که در مقابل آن وارد می کنین می تونه بین صفر تا یک می باشد. هر چه میزان این عدد کمتر باشد میزان شفافیت ماده نیز کمتر است.

Subdivs :در این قسمت می توان میزان کیفیت Glossiness  را تنظیم کرد. هر چه عدد Subdivs کمتر باشد رندر سریعتر خواهد بود ولی خروجی کار دارای noise خواهد بود. ولی عدد بالاتر خروجی صاف تر و با کیفیت بهتر با سرعت رندر پائین را ارائه می دهد.

البته این گزینه کیفیت Translucency را در صورتیکه روشن باشد نیز کنترل می کند که این قسمت بعداْ توضیح داده خواهد شد.

برای درک بهتر Glossiness به این مثال توجه کنید.

 آموزش vray

Glossiness =۱.۰

 آموزش vray

Glossiness =۰.۹

 

 آموزش vray

Glossiness =۰.۸

قسمت بعدی  Use interpolation است. که قبلاْ مشابه آن را در Reflection داشتیم بنابراین نیاز به توضیح آن نیست.

Max depth :این قسمت میزان باری که یک اشعه شکست پیدا می کنه رو مشخص می کند.فضایی با سطوح زیادی که دارای Refraction و Reflection هستند نیاز به Max depth بالا دارد. این موضوع رو با یک مثال براتون توضیح می دم.

 آموزش vray

Refraction depth = ۱

Reflection depth = ۵

 

 آموزش vray

Refraction depth = ۲

Reflection depth = ۵

 

 آموزش vray

Refraction depth = ۴

Reflection depth = ۵

 

 آموزش vray

Refraction depth = ۸

Reflection depth = ۵

 

 آموزش vray

Refraction depth = ۸

Reflection depth = ۸

 

قسمت بعدی refraction در متریال ویری exit color هست. exit color یا همان رنگ خروجی وقتی اتفاق می افته که اشعه به max depth خودش رسیده باشه. در این حالت دیگه اشعه شکست پیدا نمی کنه و رنگ exit color رو برمی گردونه.

آموزش vray

البته این در صورتی است که تیک Exit color رو زده باشیم اگر این تیک رو نزنیم اشعه دیگر شکست (انکسار) نداشته و بدون تغییر امتداد می یابد.

به این مثال دقت کنید.

آموزش vray

Exit color : خاموش

Reflection depth and Refraction depth : ۵

 

آموزش vray

Exit color : روشن  و روی رنگ قرمز تنظیم شده است (۰و۰و۲۵۵)

Reflection depth and Refraction depth : ۵

 

آموزش vray

Exit color : روشن  و روی رنگ قرمز تنظیم شده است (۰و۰و۲۵۵)

Reflection depth and Refraction depth : ۸

 

Fog color: این گزینه میزان افت نور را در طی عبور از شی کنترل می کند. رنگ های تیره تر نور بیشتری رو جذب می کنند و رنگ های روشن تر نور کمتر.

به طور طبیعی اجسام ضخیم شفافیت کمتری نسبت به اجسام باریک دارند که این گزینه کمک می کند تا بتوان این اختلاف طبیعی را در متریال vray ایجاد کرد.

به این مثال نگاه کنید.

آموزش vray

Fog color: سفید (بدون هیچ گونه جذب نوری)

 

آموزش vray

Fog color: طوسی (۲۴۳و۲۴۳و۲۴۳)

 

آموزش vray

Fog color: سبز (۲۳۰و۲۴۳و۲۱۳)

 

Fog multiplier: این عدد میزان Fog color رو کنترل می کند. اعداد پائین تاثیر Fog color را کمتر کرده و متریال ویری شفاف تری خواهید داشت. و اعداد بالاتر برعکس یعنی تاثیر Fog color بیشتر و متریال ویری مات تر.

آموزش vray

Fog multiplier: 0.5

 

آموزش vray

Fog multiplier: 1.0

 

آموزش vray

Fog multiplier: 1.5

 

Fog bias: این گزینه می تواند روش اعمال Fog color رو تغییر بده. یعنی با تغییر عدد آن می توانید کاری کنید که قسمت های باریک تر ،شفاف تر (اعداد مثبت) و یا مات تر (اعداد منفی) شود.

 

Affect shadows: این قسمت باعث می شود که نور از سطح جسم عبور کند(یعنی ایجاد سایه های شفاف) البته براساس رنگ refraction و fog . البته این گزینه با نور و سایه خود vray کار می کند.

Affect channels: این قسمت مشخص می کند که چه کانالی متاثر از شفافیت متریال باشد.

(فکر کنم در همین حد به خاطر بسپارید کافیست که برای شیشه روی all channels بگذارید و بقیه روی همان Color only)

dispersion: این لغت به معنی پراکندگی و انتشار است. در جهان واقع یک اشعه وقتی از یک سطح شفاف عبور می کند ، طیفی از رنگ ها پدید می آورد (منشور رو که یادتونه) حالا این گزینه به ما کمک می کنه تا چنین افکتی رو ایجاد کنیم. (البته در vray 2.0)

Abbe: بطور پیش فرض میزان پراکندگی نور (dispersion) مطابق با IOR است. ولی برای ایجاد نمایی هنری می توان میزان آن را کم یا زیاد کرد. مقادیر بالا به این معنی است که پراکندگی کمتر قابل مشاهده و باریک تر است در حالیکه مقادیر پائین پراکندگی (dispersion) را گسترش داده و شدت آن را زیاد می کند.

2 دیدگاه در “refraction در متریال ویری

  • نوامبر 3, 2015 در 11:21 ق.ظ
    Permalink

    درود و سپاس فروان بخاطر این پست آموزشی

  • ژوئن 6, 2017 در 10:40 ب.ظ
    Permalink

    عالی :ِ مرسی از اطلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*