در آموزش vraylightmtl در مورد متریالی که مختص به vray ئه و به ما توانایی ساخت سطوح self-illuminated رو می ده صحبت می کنیم. self-illuminated surface به سطوحی می گن که به ما حس یک منبع نور رو می دهد (البته این توضیح خیلی غیر حرفه ایست) خود max هم بخشی به نام self-illuminated دارد ولی VRayLightMtl خیلی سریع تر رندر گرفته می شود و امکان تبدیل شی به یک منبع نور مش رو هم می ده.
برای استفاده از این متریال ابتدا از طریق پنجره Material Editor بر روی standard کلیک کرده و در پنجره Mterial/Map Browser قسمت VRayLightMtl رو انتخاب کنین.
تنظیمات این متریال به شرح زیر هست:
به قسمت mental ray Connection که کاری نداریم ولی بقیته موارد رو براتون توضیح می دهم.
Color :همانطوریکه از اسمش پیداست رنگ متریال را مشخص می کند.
عدد جلوی آن مشخص کننده ضریب نور است. (میزان شدت آن). سمت راست آنهم (همان قسمتی که نوشته None جهت دادن texture هست. که البته باید گفت که ضریب نور ر روی texture تاثیری ندارد.
Opacity :به این قسمت می توانید texture بدید تا در میزان Opacity متریال تغییر ایجاد کنید. (در حالت کلی اگر به Opacity یک متریال texture بدید قسمت های تیره کدر و قسمت های روشن شفاف تر به نظر می رسد.)
Emit light on back side :اگر تیک این قسمت رو نزنید قسمت پشتی شی سیاه به نظر می رسد. بنابراین با گذاشتن تیک این قسمت قسمت پشت متریال نیز از خود نور ساطع می کند.
Compensate camera exposure :اگر تیک این قسمت رو بزنید از شدت نور برای تصحیح نوع نمایش VRayPhysicalCamera استفاده می شود.
Multiply color by opacity :اگر تیک این قسمت رو بزنید رنگ متریال نور بوسیله opacity texture شدت پیدا می کند.
Displace:به کاربر این امکان رو می دهد که یک displacement map به متریال اضافه کند.
مثال:
اول از متریال vraylightmtl به صورت پیش فرض استفاده کرده و اون رو به یک plane می دهیم.
Multiplier: 5.0
GI on
۲-sided off
Multiplier: 5.0
GI on
۲-sided on
Multiplier: 10.0
GI on
۲-sided off
Multiplier: 10.0
GI on
۲-sided on
Multiplier: 3.0
GI on ; 2-sided on
در اینجا یک تکسچر به قسمت map داده شده که چون شدت نور کم هست قابل دیدن می باشد
Multiplier: 30.0
GI on ; 2-sided on
برای نمایش مپ در vraylightmtl
با زدن کلید شیفت و f3 درست میشه
یا در صورت فعال نبودن direct3d در مسیر
customize-preference-viewport-choose driver-revert from direct3x
و زدن تیک direct3d
درست میشه.
http://www.yazdirad.com