ویری متریال های مختلفی داره ولی پرکاربردین ترین آن متریال vraymtl هست که می توانید به جای استفاده از متریال استاندارد مکس از آن استفاده کنید. (توصیه می شود که در صورت استفاده از پلاگین V-Ray حتماً از متریال vraymtl استفاده کنید چون سریع تر رندر گرفته می شود و سازگای بیشتری با V-Ray دارد)
برای شروع کلید M صفحه کلید را فشار دهید تا پنجره ای به شکل زیر برایتان باز شود
اگر در نرم افزار ۳ds Max تازه کار باشید (حتی اگر از ورژن های ۲۰۰۹ به قبل استفاده کرده اید) ممکن است شلوغی این پنجره کمی برایتان گیج کننده به نظر برسد. پس به منوی Modes رفته و گزینه Compact Material Editor را انتخاب کنید. پنجره Material Editor به شکل زیر در می آید
حالا کمی بهتر شد.
برای اینکه یک متریال VrayMtl بسازید بر روی گزینه Standard کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود.
از این پنجره در قسمت V-Ray… گزینه VrayMtl رو انتخاب کنید.
هر کدوم از قسمتهای متریال vraymtl بهتون کمک می کنه تا ماده ای بهتر رو شبیه سازی کنید برای همین خیلی مهمه که قسمتهای مختلف متریال vraymtl خوب یاد بگیرید و بتونید به موقع و درست ازشون استفاده کنید.
Diffuse: رنگ متریال رو مشخص می کند. اگر دقت کنید جلوی این گزینه یک مربع قرار دارد.
از طریق این مربع می توانید به متریال تون map بدید. (که بعداً درمورداین گزینه توضیح خواهیم داد.)
Roughness: به معنی زبری است و هر چه عدد مقابل آن بیشتر باشد (البته میزان تغییرات آن بین صفر تا یک است) متریال ازنرمی به سمت زبری می رود.
Roughness 0.0
Roughness 0.3
Roughness 0.6