آموزش VrayZDepth

نمی دونم تا حالا اسم VrayZdepth رو شنیدید یا نه. امروز می خوایم در بحث آموزش پیشرفته vray به آموزش VrayZdepth بپردازیم. VrayZdepth یک راه ساده برای ایجاد عمق دید هست.

 

 

آموزش vray آموزش zdepth

برای ایجاد عمق میدان دید یا بعبارتی Depth of field در ۳d max سه راه ساده وجود داره. یکی از روش ها VrayPhysicalCamera ست که قبلاً گفتیم با تغییر f-number می تونیم این کارو انجام بدیم. این راه دقیق ترین راهه چون در هنگام رندر گرفتن این افکت ساخته می شه.

روش بعدی استفاده از ماسک و گرادینت و … که خیلی روش دقیقی نیست ولی می شه با فتوشاپ هم اینکار و انجام داد

و اما روشی که ما می خوایم در اینجا براتون توضیح بدیم که البته به دقیقی دوربین نیست اما از روش دوم خیلی بهتره

برای ساخت عمق میدان دید یا همون فکوس دوربین خودمون لازمه که فاصله دوربین رو تا شی ای که قراره کاملاً واضح بیوفته رو مشخص کنیم. برای مشخص کردن این فاصله از ابزار tape کمک می کنیم.ابزار tape رو می تونید از قسمت helper پیدا کنید.

آموزش vray

ما به دو تا فاصله نیاز داریم چون می خواهیم یک محدوده دید داشته باشیم. پس باید فاصله دوربین تا هدف اول و فاصله دوربین تا هدف دوم رو مشخص کرده و یادداشت کنیم.

در این کار قسمتی که ما می خواهیم واضح بیافتد از صندلی تا کمد هست. پس این دو فاصله را با استفاده از tape مشخص کرده و یادداشت می کنیم.

حالا نوبت به تنظیمات افکت VrayZDepth می رسه. برای انتخاب این افکت به پنجره render setup برید و در قسمت Render element بر روی Add کلیک کنید. پنجره ای جدید براتون باز می شه که آخرین گزینه اون VrayZDepth هست.

بر روی اون کلیک کرده و Ok کنید.

پائین پنجره تنظیمات VrayZDepth ظاهر می شه.

آموزش vray

مقادیری که تایپ کردید رو باید در zdepth min و zdepth max وارد کنید البته مقدار کمتر رو در minو مقدار بیشتر رو در max.

بعد از اینکه رندر گرفتید دو تا پنجره به شکل زیر براتون باز می شه

مقادیری که تایپ کردید رو باید در zdepth min و zdepth max وارد کنید البته مقدار کمتر رو در minو مقدار بیشتر رو در max.  بعد از اینکه رندر گرفتید دو تا پنجره به شکل زیر براتون باز می شه

 

و

 

مقادیری که تایپ کردید رو باید در zdepth min و zdepth max وارد کنید البته مقدار کمتر رو در minو مقدار بیشتر رو در max.  بعد از اینکه رندر گرفتید دو تا پنجره به شکل زیر براتون باز می شه

 

هر دو عکس رو در فتوشاپ باز کنید.

در رندر اصلیتون از لایه background یک کپی گرفه و یک ماسک لایه به اون بدید. در رندر دومی ctrl+a و بعد ctrl+c بزنید.

به پالت channel در رندر اصلی رفته و ماسک لایه رو روشن کنید و بعد ctrl+v بزنید.

به پالت لایه ها برگردید. به نظر می رسه کل عکس یک لایه قرمز دارد. روی thumbnail لایه تون کپی کنید تا این تم قرمز از بین بره

حالا به منوی Filter رفته و blur=>Lens blur رو انتخاب کنید و تنظیمات آن را بصور زیر تغییر بدید

آموزش vray

البته می تونید این مقادیر رو تغییر بدید ولی حتماً تیک Invert رو بزنید و source رو روی Layer mask بذارید. ok کرده و از این پنجره خارج بشید.

تغییری در عکس نمی بینید پس ماسک لایه رو Disable کنید تا تغییر عکستون معلوم بشه

برای اینکار روی ماسک لایه در پالت لایه ها کلیک راست کرده و Disable رو انتخاب کنید

اینهم خروجی کار

 

آموزش vray

 

10 دیدگاه در “آموزش VrayZDepth

  • بازتاب:آموزش post production در فتوشاپ و vray - آموزش اتوکد vray

  • آگوست 4, 2013 در 2:12 ب.ظ
    Permalink

    سلام خانوم قاسمی جان یه سوال از حضورتون داشتم فرق مکس استودیو با مکس دیزاین چی هستش؟؟؟
    من روی سیستمم مکس دیزاین ۲۰۱۳ رو نصب دارم و بعضی از متریالها رو به صورت فایل word اجرا میکنه ونمیتونه متریال رو بشناسه..
    مخصوصا متریالهایarchshower vol 1 , 2 به نظر شما این متریالها با مکس دیزاین همخوانی ندارند و در ان محیط اجرا نمیشوند؟؟؟؟
    ممنون از راهنماییتون

  • آگوست 5, 2013 در 9:36 ق.ظ
    Permalink

    سلام دوست خوبم مکس استودیو در واقع برای کسانیکه کار بازی و انیمیشن انجام می دن طراحی شده و مکس دیزاین برای دیزاینر ها و معماران. البته هر دو مثل همدیگه کار می کنند ولی مکس دیزاین یک سری تابع اضافه تر داره مثل آنالیز نور که استودیو این رو نداره. و همچنین استودیو SDK داره که امکان نوشتن پلاگین مختص به خودش رو فراهم می کنه. در مورد متریال این مشکلی که می گید خیلی عجیبه یعنی شما متریال رو از متریال ادیتور باز می کنید مثل فایل ورد نشون می ده؟؟؟؟ می تونید یک screen capture از کاری که انجام می دید برام ایمیل کنید با مرحله به مرحله کاری که انجام می دید رو برام بنویسید؟

  • آگوست 17, 2013 در 3:55 ق.ظ
    Permalink

    سلام
    برا من پنجره تنظیمات باز نمیشه رندر هم نمیده.

  • آگوست 18, 2013 در 9:16 ق.ظ
    Permalink

    سلام دوست خوبم شاید پنجره تنظیمات خارج از صفحه تون قرار گرفته و شما نمی تونید اون رو ببینید لطفاً از کلید F9 کیبورد استفاده کنید و به من خبر بدید که با این کلید می تونید رندر بگیرید یا نه

  • دسامبر 3, 2013 در 9:23 ق.ظ
    Permalink

    سلام فرزانه جان یه سوال داشتم … میخواستم ببینم چطور میشه این عکس از طرحمون توی مکس رو تهیه کنم؟؟؟؟اینم لینکش

    http://8pic.ir/images/75188031038235210740.jpg

    یه سوال دیگم داشتم این عکسو ببینید چطور میشه از طرحمون همچین عکسایی داشته باشیم برای اینکه فتوشاپ کنم

    http://8pic.ir/images/94971418560325747888.jpg

    خیلی ممنون میشم جواب بدی…

  • دسامبر 4, 2013 در 11:46 ب.ظ
    Permalink

    سلام دوست عزیز در مورد عکس اول اگر در قسمت تنظیمات رندر بخش global switches به Override Mtl یک متریال کلی به رنگ سفید بزنید و بعد در قسمت indirect illumination تیک ambient occlusion رو بذارید و رندر بگیرید رندرتون شبیه همین عکس می شه و در مورد قسمت دوم حتماً براتون توضیح می دم که چطور می شه به سادگی از این افکت ها استفاده کرد. مثلاً برای شماره ۲ باید در تنظیمات رندر قسمت render element گزینه add رو زده و vrayzdepth رو انتخاب کنید. در انتهای رندر علاوه بر عکس نهایی یک عکس مثل همین نمونه براتون نشون می ده. در مورد تمامی این قسمت هایی که گفتم مفصلن صحبت خواهیم کرد

  • جولای 30, 2014 در 3:29 ب.ظ
    Permalink

    با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر فراوان از سایت خوبتون .یه سوال :توی کد هم میتونم رندر بگیریم از کارامون اگه هستش اموزشش رو با پلاگین رندرشو تو سایتتون بزارین.
    دانلود وی ری برای اسکچاپ۲۰۱۳ با اموزش تو سایت خیلی خوبتون هم بزارین با تشکر

  • مارس 19, 2021 در 7:10 ب.ظ
    Permalink

    سلام
    Z depth یک تصویر رو میشه با نرم افزار فوتوشاپ درست کرد؟

  • آوریل 12, 2021 در 5:54 ب.ظ
    Permalink

    بله به صورت دستی با ابزار blur می تونین درستش کنین. روی درصد بلر باید کار کنین. یعنی هر چقدر آبجکت رو دورتر بخواین نشون بدین با درصد بالاتر و هر چقدر به شی تون نزدیکتر باشه با درصد پایین تری باید blur کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*