چگونه یک سبک معماری داخلی شخصیت صاحب خود را بازگو می کند؟

بدون اغراق صدها پارامتر وجود دارد که دکوراسیون ما با آنها شکل می گیرد. پارامترهایی که همه شان می توانند به خوبی بازگو کنند شخصیت صاحب خود باشند. وجود همگی ما حول یک عامل درونی منحصر به فرد می چرخد، روابط و ویژگی های منحصر به فرد ما، دیدگاه ها، ادراک ما، تعابیر و رویای ما همگی تحت تاثیر همین عامل درونی قرار دارد: شخصیت ما!!!

ما از طریق همین شخصیت تعریف می شویم، محیط پیرامون خود را درک می کنیم، محیط اطراف مان را نفس کشیده و آن را حس می کنیم و همین احساسات را زندگی می کنیم. ما ناخودآگاه زندگی خود را حول محوریت شخصیت مان شکل می دهیم، تحت سلطه آن هستیم و با این نیروی مرموز است که مردم را دفع یا جذب می نماییم. شخصیت به طور غیر مستقیم همه چیز را بهما دیکته می کند: الگویی که انتخاب می کنیم، رنگی که در موقعیت های مختلفی ناخودآگاه ترجیح می دهیم، بافتی و یا متریالی که آن را مناسب و راحت می دانیم. ما فقط می دانیم که “این حس درستی ست” می دانیم که “این برای ما مناسب است” ولی علت آن را شاید به سختی بتوانیم توضیح دهیم. البته شخصیت ما در طول زمان شکل می گیرد و می تواند تا حدی تکامل یابد اما هرگز و به طور کامل تغییر نمی کند.

چگونه شخصیت ما بر سبک دکوراسیون مورد علاقه ما تاثیر می گذارد

نگاهی به اطراف خود بیاندازید. به طرحی که برای فضای خود انتخاب کرده اید. این اپرای شماست و شما با تمام وجود آن را اجرا کرده اید. (البته امیدوارم که این طرح را خودتان انتخاب کرده باشید و به اصرار یک طراح داخلی یا کسانی که در کنارتان زندگی می کنند به این طرح نرسیده باشید. چرا که اگر اینطور باشد حتی اگر آن را انکار کنید باز هم در اینگونه فضاها احساس راحتی نخواهید داشت) ممکن است همه چیز را دوست نداشته باشید. حتی یک یا چندین المان آزاردهنده در محیط داشته باشید ولی قطعا در این فضا احساس راحتی می کنید و در اینجا حس خوبی دارید.

یک طرح معماری داخلی با کیفیت، طرحی ست که متناسب با نیاز صاحب آن باشد. طرحی که بتواند به درستی توسط مالک خود حس شود و حتی اگر خود او حضور نداشته باشد بازهم بتوان طرح را به او نسبت داد. تا حالا برایتان پیش آمده که بخواهید برای شخصی وسیله ای بخرید مثل کیف، کفش و یا هر چیز دیگری؟ و با دیدن یکی از این لوازم پیش ویترین یک مغازه حس کنید که آن کیف، کفش و یا وسیله دقیقا خود آن فرد است و انگار که برای او ساخته شده، طراحی داخلی با کیفیت دقیقا چنین تعریفی دارد. فضایی که انگار برای شما ساخته شده و حضور در آن فضا به شما حس راحتی و آرامش می دهد. در واقع ما طرحی می بینیم که در مورد مالک خود صحبت می کند، پناهگاهی که بین یک محیط ناشناخته و آشفته و قطعه کوچکی از بهشت است. این احساس خارق العاده عبارت “هیچ جایی مثل خانه نیست” را تعریف می کند که در آن خانه، عمارت، ویلا، قلعه و یا هر محیط محصوری حسی متفاوت و عالی را تحت سلطه خود در می آورد.

طراحی منحصر به فرد

مطمئنا تا به حال این گونه مطالب را در مورد نحو لباس پوشیدن زیاد شنیده اید. اینکه لباس شما نشان دهنده شخصیت شماست و یا اینکه افراد در چند ثانیه اول می توانند از روی لباسی که به تن دارید در مورد شخصیت شما نظر بدهند. در مورد سبک های طراحی داخلی هم می توان همین را گفت. اینکه رنگ های تند را انتخاب می کنید و یا سایه های خنثی، بافت های غیر معمول یا حتی تعداد مبلمانی که در یک فضا چیدمان می کنید و یا حتی کوچک تر از اینها، تعداد و یا نوع اکسسوری هایی که در فضا چیدمان می کنید، مطالب زیادی را در مورد شما آشکار می کنند. البته این موضوع مختص به خانه نیست بلکه در فضای اداری هم می تواند سبک اتاق کارتان یا چیدمان روی میز، شخصیت شما را منعکس کند.

ارتباط طراحی با شخصیت

اولین پارامتری که نشاندهنده شخصیت فرد و یا بهتر بتوان گفت امضای هر فرد در دکوراسیون است بی شک “رنگ غالب” فضاس. رنگ واضح ترین راه برای نشان دادن شخصیت صاحب طرح است. معمولا افراد خوش بین و شاد از رنگ های روشن مانند زرد استفاده می کنند، در حالیکه رنگ های سردتر مثل آبی، منعکس کننده شخصیت های واقعی و قابل اعتماد است. در دفترکار رنگ ها تاثیر مستقیم بر بهره وری افراد دارند. رنگ های تند مانند قرمز فعالیت ذهن را تحریک می کنند در حالیکه رنگ های آرام تر مانند آبی یا سبز هماهنگی، تمرکز و خلاقیت را افزایش می دهند.

المان شخصی

یکی دیگر از بهترین نمایش دهندگان طراحی منحصر به فرد یک شخص اکسسوری ها و آثار هنری ست که شخص در دکوراسیون مورد علاقه ش از آن استفاده می کند. خواه این اثر هنر خود شخص باشد و یا کادویی که از کسی دریافت کرده است می تواند ضخصیت فرد را به خوبی به تصویر بکشد. برای مثال اقلام قدیمی و عتیقه نمایشگر علاقه فرد به تاریخ است و یا استفاده از مبلمان چند لایه، دکوری های گران قیمت و یا اکسسوری های بزرگ و مجلل، شخصیت تجملگرای فرد را به نمایش می گذارد.

در کل راه های زیادی وجود دارد که می توان شخصیت یک فرد را از طریق دکوراسیون مورد علاقه ش تشخیص داد. اما باید این را هم بدانید که اگر تمایل دارید که جنبه های مختلف شخصیتی خود را از طریق طراحی محیط اطرافتان به نمایش بگذارید باید تمام تلاشتان را بکنید تا پیام را به درستی منتقل کنید. چرا که اگر به درستی انجام نشود هم می تواند باعث درهم ریختگی و سردرگمی سبک طراحی شود هم اینکه ممکن است آرامش را از فضای اطرافتان بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*