یادتون هست در آموزش vray گفتم وقتی نور خورشید رو در صحنه می گذارید مکس ازتون می پرسه که می خواید بطور خودکار vraysky رو به عنوان map به environment بده یا نه ؟ وقتی VRaySky رو فعال می کنید به طور خودکار به قسمت environment map داده می شود که برای تغییر تنظیمات اون باید به منوی Rendering و بر روی Environment کلیک کرده و یا کلید ۸ کیبوردتون رو بزنید.
برای اینکه بتوانید VRaySky رو تغییر بدید باید اون رو به یکی از slotهای پنجره Material Editor با استفاده از drag&draw بدهید.
حتماً باید بر روی Instance کلیک کنید تا تغییراتی که انجام می دهید در قسمت environment هم اعمال شود.
با توجه به تنظیماتی که برای VRaySun دارید اینجا یک متریال درست می شود.
Manual sun node :اگر این قسمت تیک نداشته باشد بطور خودکار پارامترهای VRaySky متاثر از اولین VRaySun فعال در صحنه است. ولی اگر تیک داشته باشد می تونید از یک منبع نوری دیگر استفاده کنید.
البته نوری جدیدی که معرفی می کنید حتماً باید از نوع direct light باشد چون برای محاسبه VRaySky جهت نور بسیار مهم است.
در این حالت VRaySun دیگه نمی تونه VRaySky رو کنترل کنه.
Sun node :وقتی تیک Manual sun node رو می زنید از این طریق می تونید منبع نوری رو بهش معرفی کنید.
Sun turbidity :وابسته به پارامتر VRaySun است.
Sun ozone :وابسته به پارامتر VRaySun است.
Sun intensity multiplier :وابسته به پارامتر VRaySun است.
Sun size multiplier :وابسته به پارامتر VRaySun است.
Sun invisible :وقتی تیک این قسمت رو می زنید دیگه دایره مربوط به VRaySun در آسمان مشخص نیست.
Sky Model :همان Sky Model مربوط به VRaySun هست.
Indirect horiz. illum: اینهم مشابه پارامتر VRaySun است.
نکته آخر اینکه VRaySun و VRaySky بطور پیش فرض خیلی درخشان هستند. شما می تونید از طریق Sun intensity multiplier این مقدار رو کم کنید و یا از Color mapping (یکی از تنظیما رندر VRay) و یا VRayPhysicalCamera با تنظیمات درست بدون تغییر مقادیر VRaySun و VRaySky استفاده کنید.