تبدیل به فرمت FBX

وقتی می خواهید یک آبجکت سه بعدی رو بین نرم افزارهای مختلف جابه جا کنید بهترین حالت استفاده از فرمت FBX هست. برای اینکار می تونید از پلاگین FBX Convertor و یا اینکه از منوی export خود نرم افزار ۳dx max استفاده کنید ولی نکته مهم در اینه که هر نرم افزاری پلاگین vray رو نداره و این یعنی متریال شما اگر با ویری ساخته اید از بین می ره.

ما در اینجا روش سریع fbx کردن از طریق خود نرم افزار ۳d و همچنین روش ساخت متریال استاندارد مکس که بدون مشکل بشه ازش استفاده کرد رو آموزش می دیم.

آبجکتی که می خوایم باهاش آموزش بدیم یک کیسه برنج ساده ست.

فرمت Fbx

برای آبجکت های ساده و یا آماده شاید به مراحل زیر نیازی نباشه ولی در مورد آبجکت های پیچیده ای که خودتون ساختید حتما مراحل زیرو انجام بدید تا حجمتون در نرم افزارهای دیگه بهم نریزه.

در اولین قدم به منوی Utilities رفته و گزینه Reset Xform رو انتخاب کنید تا کلیه مقادیری که به  rotate و scale و … از بین بره و در واقع با مختصات اصلی صفحه تون هم تراز بشه. (البته بدین معنی نیست که خود آبجکت تغییر می کنه بلکه مقادیر گفته شده صفر می شن که در نرم افزار بعدی به مشکل نخورید)

تبدیل به fbx

در مرحله بعدی باید بردارهای نرمال سطوح رو درست کنین یعنی استفاده از  Edit Normal در قسمت Modifier.

تبدیل به fbx

 

و در آخر از turn to poly تا بتونید segment های آبجکت رو کم کنین.

حالا آبجکتتون آماده تبدیل به فرمت FBX هست ولی متریال درستی نداره.

حتما map هایی به شکل زیر رو دید. شاید از خودتون بپرسید که چطور می شه اونها رو درست کرد. پس در مبحث texture baking با ما باشید.

کانورت به fbx